Detta är min projektplan

som jag uppdaterar när jag får nya idéer


INNEHÅLL FÖR EN GOD PROJEKTPLAN
En projektplan (t.ex. för ett anbud) kan, beroende på projektets art, kan/bör innehålla följande punkter:
Typ av projekt:

Något slags bokningssystem skulle vara kul.


Introduktion av projektet - Något slags bokningssytem som t.ex för en restaurang. Alltså någon kalender som visar alla dagar och sedan på varje dag ska det finnas tider på olika bord. Det hade varit rätt så nice. Man borde också behöva logga in för att kunna boka ett bord samt avboka. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kontaktinformation - All kontaktinformation inkl. e-post, telefon och webbadress.
Projektmål - Vad är målet med projektet? Till exempel, hur många besökare är mina. Besök sidan innan den lyckas?
Användare - Vem är den typiska kunden, användaren och besökaren?
Konkurrentlista – Vilka är dina konkurrenter och vad kan du göra bättre?
Besök - Hur många besökare förväntas per. månad?
Villkor - Villkor för utveckling? Till exempel ska hela utvecklingen utföras i Göteborg/Sverige.
Tidsplan - Vad är tidsplanen för uppdraget? När skall det senast levereras?
Rättigheter - Vem har rätt till utvecklad kod? Vem är licensierad för någon bilder som används?
Ekonomi / timmar - Finns det några ekonomiska faktorer som är relevanta? Finns det till exempel ett max. belopp/timmar (vilket kan innebära att projektet måste utvidgas över tiden över flera faser)?
Tekniska inställningar - Domännamn, önskat webbhotell, svarstider, Google-inloggning, etc.
Installation - Vem står för installationen av den färdiga produkten på servern?
Innehållsinställningar - Vem ska redigera in sidans textinnehåll?
Textinnehåll - Finns färdiga texter kan dessa med fördel ingå i projektplanen.
Design / Utseende - Definiera önskemål för mönster, färger, storlekar, områden etc. Ta reda på om det finns några sidor som ser ut som den önskade designen. Du kan också använda mockup och wireframe.
Foton / ikoner - Finns det en logotyp som ska användas? Var kommer bilderna ifrån? Vem kommer att få dem?
Funktioner - Definiera alla funktioner (allt annat än statiska texter) som forum, webbshops, bloggar, sitemap, nyhetsbrev, profilsystem, ladda upp bild i profil, galleri, användarlista, bannersystem etc. Denna funktion är tydligt den viktigaste informationen, spara inte på beställning och definiera ALLT vad du kan tänka dig!
Användartyper - Definiera alla olika typer av användare (t.ex. gäst och administratör).
Användarinteraktion - Hur interagerar varje användartyp med funktionerna? Till exempel, vem kan logga in, vem kan skicka in nyheter och vem kan skicka länkar? Finns det några användare som bara kan skicka länkar, men inte nyheter? Finns det några användare att kunna båda?
Menystruktur - Definiera menyerna, strukturen och delpunkterna. Ska du vara inloggad för att visa angivna menyer eller menyalternativ?
Betalningar/licenser - Till exempel: Ska användarna betala för att komma åt webbplatsen? Ska de kunna köpa produkter? Om ja - om så vilken?

SUMMERING – TL, DR (TOO LONG, DIDN'T READ)
Tänk på följande för att skapa en bra, snygg och modern webbplats:
1. Enkelhet - få saker samtidigt, låt saker ta plats, rensa onödigt som bara stör
2. Centrerad layout - lägg sin webbplats i mitten av webbläsaren och besökarens synfält, tryck inte längs med en
3. Få kolumner - ett flöde - minska antalet kolumner i bredd, stapla dem hellre på höjd och variera dem i formen
4. Långa sidor - våga scrolla - med fler kolumner på höjd kommer längre sidor, ingen fara vi är vana att scrolla
5. Enkel navigation - to hamburger or not? - Håll navigationen enkel med få undermenyval, överväg att kombinera en vanlig meny med en hamburgarknapp i mobilt läge
6. Linjera med en grid - definiera ett rutnät som får styra var du placerar allt innehåll på sidan
7. Flat design vs Skeuomorphism - undvik alla effekter med stora skuggor och blänk som var modet förut, satsa på minimalistisk design med små effekter
8. Stora bilder, media, transmedialt berättande - använd stora fina bilder, filmer och kombinationen av text, bild och film för en vackrare och effektivare webbplats
9. Målgruppsanpassning - glöm inte dina målgrupper, alla designtips passar inte alla

Högerklickar du på sidan, så kan du välja att få se själva koden som skapar denna sida.